Véleményem szerint tökéletesen környezetbarát termék nem létezik, csak környezetbarátabb alternatíva. A termékek között számos olyan címkét találunk, amiről talán azt sem tudjuk, hogy mit jelent.

Íme összeszedtem a legáltalánosabbakat, hogy képbe kerülj róluk.

Környezetbarát Termék

Magyarországon 1994 óta használt jelzés, amely a termékek környezetbarát vagy környezetkímélő jellegét tanúsítja. A nemzeti környezetbarát termék minősítő rendszer az EU ökocímke mintájára jött létre.

MIBEN SEGÍTI A GYÁRTÓKAT ÉS A VÁLLALKOZÓKAT?

  •     A piacon a védjegy forgalomnövelő versenyeszköz, amely által a gyártó, forgalmazó és szolgáltató több bevételhez jut; Közbeszerzésnél, a nyugati forgalmazók többségénél ezek az áruk felelnek meg.
  •     Segíti a gyártót, hogy a külföldi (nyugati) piacon is jelen lehessen a terméke.
  •     Energiatakarékos, csökken az önköltség az anyag -, a levegő tisztítási, illetve a hulladék ártalmatlanítási igény csökkenése miatt;
  •     Megtakarítható a reklámköltség;
  •     A védjegyhasználó gyártó, szolgáltató igénybe veheti a jogszabállyal biztosított kedvezményeket; (termékdíj törvény által nyújtható kedvezmény, mentesség megszerzése; vagy a zöld közbeszerzés nyújtotta piaci lehetősége)
  •     Kevesebb környezeti ártalom keletkezik

MIT GARANTÁL A VÁSÁRLÓNAK?

  •     minőségi árut, minőségi szolgáltatást
  •      a termékek előállítása környezetkímélő módon történt
  •     segíti a tájékozódást az árukínálatban
  •     egészséges termékhez, szolgáltatáshoz jut a fogyasztó

További információk: okocimke.hu


Európai ökocímke

A környezetbarát termékek és szolgáltatások európai védjegye (European Ecolabel), amelyet 1992-ben alapítottak.

Az ökocímke rendszert a vásárlók tájékoztatására alakították ki, annak érdekben, hogy a környezetbarát termék és a környezettudatos fogyasztó minél könnyebben egymásra találjon. A címkét csak a piacon fellelhető leginkább környezetbarát termékek viselhetik, független szervezet általi tanúsítási eljárás után. Az ökocímkék megszerzése önkéntes, a megfeleléshez a termék minden tulajdonságára vonatkozó követelményeknek kell megfelelni (vagyis életciklus-elemzésen alapul). Az ökocímke elnyerésére gyártók, forgalmazók, szolgáltatók pályázhatnak.

További információk: europa.eu


Eurolevél

Európai Uniós ökológiai logó. 2010 óta minden olyan előre csomagolt bioterméken fel kell tüntetni, amely teljes egészében megfelel az EU ökológiai gazdálkodásról szóló rendeletének, és az uniós tagállamokból származik. Importált termékek esetén használata nem kötelező. A címke nagyban segíti a fogyasztókat, hogy könnyebben felismerjék az ökológiai úton előállított élelmiszereket.


Magyar Termék

2006-ban, 13 hazai cég összefogásával alakult azzal a céllal, hogy közös költségkeret összeadásával, központi kommunikációval segítse visszaállítani a magyar munkaerő és a magyar termék becsületét. Piaci szereplők általi kezdeményezés, amely szeretné megnyerni a gazdasági döntéshozók támogatását az ország gazdasági eredményének javítása érdekében.

100% magyar alapanyagból, Magyarországon készült.

Élelmiszer esetében ez azt jelenti, hogy:

  • az állatot hazánkban nevelték fel,
  • a növényt itthon termesztették,
  • a feldolgozás minden lépése itthon történt,
  • a felhasznált alapanyagok Magyarországról származnak, az összetevők körében kivételt csak az adalékanyagok, fűszerek és a só jelenthet.

Egyéb, nem élelmiszer termékek esetében a feltétel hasonló:

  • a termékhez felhasznált alapanyagokat – egészen a nyersanyagok bányászatától, termelésétől stb. kezdődően – Magyarországon állítják elő
  • az alapanyagok feldolgozásától kezdődően a termék előállításához szükséges minden folyamatot Magyarországon végeztek
  • kivételt mindössze 5%-ban képezhetnek olyan összetevők, amelyek a termék jellemző minőségének kialakításához nem járulnak jelentősen hozzá, és Magyarországon szokásosan nem állíthatók elő.

További információk: amagyartermek.hu


Hazai termék

Összetevőinek több, mint 50%-a magyar, és a feldolgozás minden egyes lépése Magyarországon történt.

Annyiban tér el a magyar terméktől, hogy az alapanyagok kisebb része már származhat importból.

A szabály élelmiszerek és egyéb termékek esetében is hasonló.

Az élelmiszerek esetében a számítás alapja a termék összetevőinek mennyisége, míg egyéb, nem élelmiszer termékek esetében a számítás értékalapon történik.

Egyéb termékek esetében a hazai ipar jellegzetességeit figyelembe véve egyéb kitétel is van: ha az alapanyagok több mint 50 %-a Magyarországon igazoltan nem állítható elő, akkor a termék előállítása során a Magyarországon keletkezett hozzáadott érték mértékének meg kell haladnia az 50 %-ot.

További információk: amagyartermek.hu


Hazai Feldolgozású Termék

A Magyarországon feldolgozott, de többségében külföldi eredetű összetevőket tartalmazó termék.

Ez a kategória azért született, mert sok olyan termék van, amelynek az alapanyagai nem állíthatók elő hazánkban, de maga a termék elkészítése itt történik. Erre jó példa a csokoládé, amelynek az összetevői nem termelhetők meg hazánkban. Ilyen esetben a legjobb döntés, ha azt vesszük, ami Magyarországon készül, és nem a teljes egészében importból származó, külföldön gyártott terméket.

További információk: amagyartermek.hu


Magyar szolgáltatás

75%-nál magasabb magyar hozzáadott értékű szolgáltatás.

Amennyiben a szolgáltatás erősen nemzeti jellegű, úgy magyar szolgáltatás esetén akkor kaphatja meg a védjegyviselési jogot, ha a szolgáltatás teljesíti az ezzel kapcsolatos fogyasztói elvárásokat.

A nem magyar, hanem más nemzeti jellegű szolgáltatás abban az esetben kaphatja meg a védjegyviselési jogot, ha a szolgáltatás olyan tulajdonságokkal rendelkezik, amely alapján – a nem magyar nemzeti jelleg ellenére – mégis magyarnak tekinthető, és a szolgáltatás legalább 75% magyar hozzáadott értéket tartalmaz.

További információk: amagyartermek.hu


Kiváló Termék

Minőségi tulajdonságaikkal emelkednek ki a hazai termékek kínálatból

A magyar fogyasztók egyre tudatosabban keresik a kimagasló minőségű élelmiszereket. A hazánkban működő vállalatok pedig világszínvonalú termékek előállítására képesek.

A „Kiváló Termék” védjegy célja azoknak a hazai termékeknek a megkülönböztetése, amelyek minőségi tulajdonságaikkal kiemelkednek a termékkínálatból.

További információk: amagyartermek.hu


ZÖLD megjelölés

Környezetbarát tulajdonságaikkal emelkednek ki a hazai termékkínálatból.

A védjegy támogatja a fenntartható fogyasztást, és erősíti a környezettudatosságot.

A fogyasztók számára egyre fontosabb a környezetvédelem is. A gyártók és kereskedők egyre többet tesznek a környezetterhelés csökkentésért.

Az „ZÖLD” védjegy egyszerre tesz eleget a vásárlók és a cégek igényeinek, célja azoknak a hazai termékeknek a megjelölése, melyek környezetbarát tulajdonságaikkal kiemelkednek a termékkínálatból, támogatják a fenntartható fogyasztást, és erősítik a környezettudatosságot.

További információk: amagyartermek.hu


Kiváló Magyar Élelmiszer

1998-ban hozták létre, a védjegy célja az élelmiszer-előállítók védelme, a fogyasztók tájékoztatásán keresztül a fogyasztói döntések befolyásolása, az általános élelmiszer-fogyasztási kultúra fejlesztése, az élelmiszergyártók ösztönzése a minőségfejlesztésre és az országimázs erősítése.

A Kiváló Magyar Élelmiszer védjegyet az Agrármarketing Centrum (a volt Agrármarketing Centrum Közhasznú Társaság) működteti, amely 2008 februárja óta a Földművelésügyi és Vidékfejlesztési Minisztérium költségvetési intézménye.

A védjegy célja az élelmiszer-előállítók védelme, a fogyasztók tájékoztatásán keresztül a fogyasztói döntések befolyásolása, az általános élelmiszer-fogyasztási kultúra fejlesztése, az élelmiszergyártók ösztönzése a minőségfejlesztésre és az országimázs erősítése.

A védjegyet pályázat útján lehet elnyerni, amelyet a KMÉ Bíráló Bizottság folyamatosan bírál el. A Kiváló Magyar Élelmiszer védjegy jól láthatóan jelzi, hogy az adott termék kiváló minőséggel bír, tulajdonságaiban kiemelkedik az áruházak polcain megtalálható áruk tömegéből. A pályázatra azok a Magyarországon élelmiszeripari termelést folytató cégek, kis-és középvállalatok jelentkezhetnek, akiknek élelmiszertermékei legalább egy tulajdonságukban kiemelkedők, megfelelnek a Magyar Élelmiszerkönyv előírásainak, valamint a Kiváló Magyar Élelmiszer védjegy kritérium rendszerének.

Az viszont sajnos nem derül ki egyértelműen, hogy mit tekintenek magyar terméknek.

További információk: kme.hu


Magyar Baromfi

A Baromfi Termék Tanács 2002 tavaszán elindította az ellenőrzött magyar baromfi akciót, amelynek során egy védjegy kerül minden a minőségbiztosítási szabályoknak megfelelő, hazai alapanyagból Magyarországon gyártott baromfihús termékre, legyen az friss vagy továbbfeldolgozott termék. Ha ezt a védjegyet látjuk a boltban, biztosak lehetünk abban, hogy a termék:

…hazai gyártótól származik,
…szigorú minőségellenőrzésen ment keresztül,
…biztonságát a Baromfi Termék Tanács garantálja,
…magyar alapanyagból készült

További információk: mbtt.hu


Magyar Termék Nagydíj

A Magyar Termék Nagydíj civil kezdeményezésű pályázati rendszer. Célja az Európai Unió előírásainak megfelelő minőségi, környezetvédelmi és fogyasztóvédelmi elvárásoknak való megfelelés elterjesztése a termék-előállítók és -felhasználók körében a fogyasztói bizalom erősítése érdekében.

Mára már több mint 2000 terméke érdemelte ki a Magyar Termék Nagydíj címet. A díjazottak között megtalálhatók 100%-ban magyar tulajdonú vállalkozások, de a vegyes tulajdonban lévő gyártók is. A díjra az évente meghirdetett pályázat útján lehet jelentkezni.  Magyarországon gyártott, forgalmazott termékcsaládok és szolgáltatások pályázhatnak. A pályázat részét képezi a termék vagy szolgáltatás környezeti jellemzőinek bemutatása is. Az odaítélt védjegy használatát a kiírók rendszeresen ellenőrzik.


Biokontroll Hungária (HU-ÖKO-01)

Azon ökológiai élelmiszereken és mezőgazdasági termékeken látható, melyek előállítása ellenőrzött, vagyis a rájuk vonatkozó közösségi és hazai jogszabályokat betartották, valamint az állam hatósági kontrollja alatt működő ellenőrzési rendszerben állították elő.
Ilyen címkével ellátott termékek vásárlása esetén biztosak lehetünk benne, hogy az általunk vásárolt élelmiszer egészséges, ezen felül a fenntartható gazdálkodást támogatjuk általa.

További informáckók: biokontroll.hu


Hungária ÖKO Garancia (HU-ÖKO-02)

Ausztria vezető ellenőrző szervezetének magyarországi leánycége, több közép- és kelet-európai bioüzem áll ellenőrzésük alatt. Ilyen címkével ellátott termékek vásárlása esetén biztosak lehetünk benne, hogy az általunk vásárolt élelmiszer egészséges, ezen felül a fenntartható gazdálkodást támogatjuk általa.

További információk: hu.abg-cert.com


Naturland

A természeti környezetre kedvező módon, jogszabályban rögzített körülmények között előállított élelmiszerek kaphatják meg a bio minősítést. A szigorú követelményeknek való megfelelést független szervezetek tanúsítják, a folyamatos ellenőrzések biztosítják a fogyasztó számára, hogy valóban ökológiai termesztésből/termelésből származó (köznapi néven bio) zöldséget, gyümölcsöt, fűszert, húst vagy belőlük készült terméket vásárol.

Biotermesztés szabályai az egész Európai Unióban egységesen meghatározottak, a szabályok betartását és a tanúsítványok kiállítását nemzeti szervezetek végzik minden tagállamban.

Ám vannak még olyan bio, természeti környezetet kímélő termelést ellenőrző és tanúsító programok amelyek eltérnek az uniós rendeleti szabályoktól, attól független saját standardokat alakítanak ki.

A német Naturland Szövetség előírásai többek közt a feldolgozásra, állattartásra, zöldség- és növénytermesztésre terjednek ki. Céljuk a természetes állapotukban meghagyott, kíméletesen feldolgozott élelmiszerek előállítása.

További információk: naturland.de


Demeter

1928-ban alapított védjegy, az ökológiai gazdálkodásból származó termékek megjelölésére használják. A világ legnagyobb farmergazdaságait fogja össze és a három legnagyobb biotermék tanúsító szervezet egyike. A legszigorúbb és a legmegbízhatóbb szabályozás egész Európában.

A Nemzetközi Demeter főbb céljai

1. A Demeter termékek világkereskedelmében egységesen elfogadott Nemzetközi Demeter Irányelvek (mint szabványok) kialakítása, fejlesztése és elterjesztése mint minimum feltétel a termékek előállítása, feldolgozása tekintetében..
2. A Demeter Védjegy nemzetközi regisztrálása és védelme
3. Minősítő szervezettel nem rendelkező országokban a Demeter farmok és feldolgozó üzemek ellenőrzése és a Demeter Minősítő Tanúsítványok kiállítása
4. A Demeter ellenőrző – minősítő rendszerek harmonizálása nemzetközi szinten
5. Biodinamikus szemlélet és gazdálkodási mód képviselete és szélesebb körű megértésének elősegítése fontos nemzetközi fórumokon.

További információk: biodin.hu


Fair Trade

Magyarul méltányos kereskedelem. A címke bizonyítja, hogy az adott termék méltányos árakon, tisztességes munkakörülmények között lett előállítva, valamint kiegyensúlyozott kereskedelmi feltételeken alapuló gazdasági kapcsolatot is takar a fejlődő országok dolgozói és gazdálkodói között. Ilyen címkével ellátott termékek vásárlásával a fejlődő országok termelőinek segítünk a szegénység és egyenlőtlenségek leküzdésében.

További információk: Wikipedia


UTZ Certified

UTZ Certified egy fenntarthatósági program kávét, kakaót és teát termelők számára, ismert márkájú termékeket gyártó és forgalmazó cégekkel működhetnek együtt.

A programban részt vevő gazdálkodók jobb termelési és mezőgazdasági gyakorlatokat sajátíthatnak el, biztonságos és egészségre nem ártalmas munkakörülményeket teremthetnek, és környezetvédelmi szempontok figyelembe vétele mellett dolgozhatnak.

Az UTZ Certified programban részt vevő gazdaságokban nem lehet gyermekeket dolgoztatni. A program segítségével a gazdák jobb terméshez, ezzel magasabb jövedelemhez juthatnak, méltányos megélhetést biztosítva maguknak és családjuknak.

Az UTZ Certified program a Fair Trade címkéhez hasonló, ugyanakkor annál gyengébbnek mondható. Gyakori kritika, hogy az UTZ Certified nem ír elő minimum árat a farmerek termékeiért így azok a világpiaci ármozgásoknak kiszolgáltatottak. A környezet védelme követelmény, de ugyanazon szerek használatát engedi, mint amit az amerikai és európai termelők is használnak.

További információk: utzcertified.org


ÖKO-Tex

Az ártalmas kísérőanyagoktól mentes ruházati cikkekre vonatkozó tanúsítvány. Azt bizonyítja, hogy a termék olyan textíliából készült, ami nem tartalmaz allergiát okozó vagy rákkeltő színezőanyagokat, tesztelésen esett át különböző vegyszerekre, nehézfémekre és biológiailag aktív anyagokra vonatkozóan, illetve bőrbarát Ph értékkel rendelkezik.

További információ: oeko-tex.com


Energiacímke

Az energiacímkét hűtőgépeken, mosó- és mosogatógépeken, vízmelegítőkön, tűzhelyeken, fényforrásokon és légkondicionáló berendezéseken kötelező feltüntetni.
1995-ben vezették be, célja, hogy pontos, felismerhető és összehasonlítható információval lássa el a fogyasztókat a háztartási készülékek energiafogyasztására, teljesítményére és egyéb lényeges tulajdonságaira vonatkozóan. Lehetővé teszi a fogyasztók számára, hogy azonosítsák egy adott termék tényleges energiahatékonyságát, és felbecsüljék a termék energiaköltség-csökkentési képességét.

 A címkén az alábbi adatoknak kell szerepelnie:

  • A gyártó neve, védjegye
  • A készülék típusa
  • Energiaosztály: A,B,C,D,E, F, G
  • Ha a termék rendelkezik ilyennel, európai ökocímke vagy magyar Környezetbarát Védjegy
  • Piktogramok emelik ki az adott teljesítmény, illetve tulajdonságot.

A termék energiahatékonyságát A-tól G-ig minősítik, ahol a „G” a legrosszabb energiaosztályt jelöli, az „A” pedig a legjobbat. A „G” osztályos termékek akár két-két és félszer többet is fogyaszthatnak, mint az „A” kategóriába tartozó áruk.

Az utóbbi időben a technológiai fejlődésnek köszönhetően megjelentek az A+, A++ és A+++-os termékek is.

A címkén tartalmazott valamennyi információ az európai jogszabályokban körülírt vizsgálatokon alapul. A címkét a gyártók, kereskedők teszik rá termékeikre, a nemzeti piacfelügyeleti hatóságok ellenőrzik,vajon a a cégek helyesen használják a címkét és valós infromációt adtak e meg a termékekről.

További információk: newenergylabel.com


Energy Star

Azt mutatja, hogy a termék megfelel az Amerikai Környezetvédelmi Hivatal energiafelhasználási kritériumainak.

További információk: energystar.gov


Ügyelj környezeted tisztaságára!

Eredetileg a „Keep Britain Tidy” mozgalom jelképe. A nemzeti szemetelés-ellenes kampány célja a közvetlen lakókörnyezet tisztaságának védelme és az antiszociális viselkedés visszaszorítása volt.

Arra hívja fel a fogyasztók figyelmét, hogy a termék csomagolásától a legmegfelelőbb módon szabaduljanak meg – azaz ne szemeteljenek az utcán.

További információk: keepbritaintidy.org


Szelektív gyűjtést igénylő elektromos berendezések

Elemeken és akkumulátorokon, valamint elektronikai berendezéseken kell feltüntetni.
Amennyiben a kuka alatt fekete hasáb is látható, az azt jelzi, hogy a termék visszagyűjtésének és ártalmatlanításának költségeit a gyártónak kell fizetnie. Amennyiben a fekete hasáb nem szerepel, úgy a termék visszagyűjtéséért csak csere esetén felelős a gyártó.


Műanyaghulladékok hasznosítását megkönnyítő jel

A műanyagok jelöléséről már korábban írtunk részletesen, olvasd el ha érdekel a téma.

A műanyagok típusát adja meg a DIN 6120 szabvány alapján:
01 – PET = polietilén-tereftalát
02 – PE-HD = nagy sűrűségű polietilén
03 – PVC = polivinilklorid
04 – PE-LD = kis sűrűségű polietilén
05 – PP = polipropilén
06 – PS = polisztirol
07 – egyéb

Ez a jel további anyagtípusok megjelölésére is feltüntethető:
20 – PAP = hullámlemez
21 – PAP = nem hullámlemez jellegű karton
22 – PAP = papír
40 – FE = acél
41 – ALU = alumínium
50 – FOR = fa
51 – FOR = parafa
60 – TEX = gyapot
61 – TEX = juta
70 – GL = színtelen üveg
71 – GL = zöld üveg
72 – GL = barna üveg
80-98 – C + főkomponens = kompozitok

További infromációk nem rég publikált postunkban!


Zöld Pont

A német eredetű Der Grüne Punkt, Zöld Pont elnevezésű nemzetközi védjegy a PRO EUROPE hálózat tagjainak közös jelölése. A fogyasztó számára azt a jelentést közvetíti, hogy a védjeggyel ellátott csomagolás kibocsátója a jogszabályi előírásoknak megfelelően teljesíti a hulladék-hasznosítási kötelezettségét. Magyarországon a védjegy használati jogosultságát kizárólag az ÖKO-Pannon Nonprofit ruházhatja a kötelezettekre.

Az Európai Unió országaiban a csomagolt termékek gyártói, forgalmazói koordináló szervezetekhez csatlakozhatnak, hogy gondoskodjanak az általuk kibocsátott csomagolás előírt arányú hasznosításáról. A hasznosítási díj fizetése ellenében a koordináló szervezet megszervezi a csomagolási hulladék szelektív begyűjtését és hasznosítását, kiterjedt begyűjtési és hasznosítási háttériparral tart szoros kapcsolatot. A gyártó, forgalmazó cégek a csomagoláson feltüntethetik a Zöld Pont védjegyet.

További információ: okopannon.hu


FSC

FSC = Forest Stewardship Council, magyarul Felelős Erdőgazdálkodás Tanácsa.

1993-ban hozták létre a riói csúcs hatására, hogy a faanyag eredetének igazolásával globális szinten fellépést sürgessen a fenntartható és felelős erdőgazdálkodásért. A minősítés során figyelembevett szempontok közé tartozik például, hogy a fakitermelés és az erdő(újra)telepítés folyamán érvényesül a biodiverzitás és az ökológiai egyensúly fenntartása, valamint biztosított az érintett területeken a helyi dolgozók és a lakosság jogainak, és érdekeinek érvényesülése is.

További információk: fsc.org


PEFC

PEFC = Programme for the Endorsement of Forest Certification schemes, magyarul Páneurópai Erdő Tanúsító Tanács.
1999-ben 27 tagország erdő- és fafeldolgozó ipara által alapított független, nonprofit, civil nemzetközi szervezet. A jel a fenntartható módon művelt erdőkből származó termékek megkülönböztetésére szolgál.

További információk: pefc.org


Állatokon nem tesztelt

Bár 2013 márciusától az Európai Unióban tilos forgalomba hozni állatokon tesztelt kozmetikumokat, nem árt tisztában lennünk ezzel a címkével is.

Viszont máshol a mai napig tesztelnek állatokon. Ma a legfőbb oka annak, hogy tesztelnek állatokon kozmetikai termékeket az, hogy Kína, állatkisérletekhez köti az országában való forgalmazást. Tehát, ha egy cég Kínában árusítani szeretne, alá kell vetnie a termékeit ennek a procedúrának. Így fordulhat elő, hogy több régebben cruelty free brand került át a “másik oldalra”, amikor meghozta a döntést, hogy forgalmazni fog Kínában.

A cruelty free kozmetikai brandek között sok kicsi vagy mostanában alapított márkát találunk, amelyek eleve nem forgalmaznának Kínában vagy eleve úgy terveztek alapításkor, hogy nem fognak és már ennek megfelelően alakították ki az üzletpolitikájukat. Jó hír, hogy sok magyar népszerű brand is cruelty free.